Har du förkylningssymptom och undrar om du kan träna i alla fall? Det finns då en del saker du ska tänka på.

Många som tränar regelbundet fortsätter att göra så även om de känner av förkylningssymptom, men det är inte alltid det bästa för din hälsa. På doktor.se/fakta-rad/forkylning/ kan du läsa mer om vilka symptom du ska vara uppmärksam på och hur du kan lindra dina besvär. Vad som kan vara bra att lägga på minnet är att om du har följande symptom sås kan du definitivt undvika träning helt och hållet: feber, halsont, hosta, ont i bröstet eller andningssvårigheter. Det kan även vara bra att undvika att träna om du har smärtkänningar i kroppen då detta kan vara tidiga symptom på att något är på väg att bryta ut. Så att gå till gymmet, nej det bör du inte göra. Är det däremot så att du inte känner dig sjuk alls och i stället är rädd för att bli sjuk väl på gymmet? Här är några tips på vad du kan göra för att undvika det:

  • Torka av – både maskiner och redskap innan du använder dem med en trasa som du bär med dig under träningspasset.
  • Tvätta händerna – det är inte alltid man reflekterar över vad man tagit i så att tvätta händerna noga är viktigt att inte glömma bort.
  • Ha en vattenflaska med munstycke – då slipper du röra ansiktet så mycket med dina händer som vidrört både maskiner och redskap.

Fler saker du kan tänka på är att boosta immunförsvaret är att äta bra med grönsaker och C-vitamin. Samma är det med vila, om du har sömnproblem kan det påverka kvaliteten på ditt immunförsvar och då kan det vara bra att tänka på hur träning faktiskt gör sömnen bättre.

Träna lugnt

Ett tips som tidningen MåBra skriver när det kommer till förkylning och träning är att när du börjar må bättre kan du sakta börja träna igen. Tänk bara på att hålla koll på din puls och andning, känner du dig mer ansträngd än vanligt och kanske till och med märker av hur du svettas mer eller på ett annorlunda vis – då är det din kropp som säger ifrån och det är dags att återgå till sjukstugan och vila ut ordentligt innan provar att återgå till träningen.