»

Träna för att bli stark

Alla mår bra av att träna. Kroppen behöver träning för att kunna bygga muskler och människan behöver träning för att orka med sin vardag. Om man inte tränar kommer man lätt bli trött utan minsta ansträngning och dessutom tappa både kondition och ork. Risk för att man lägger på för mycket på kroppen finns också. Därför gäller det att hela tiden hålla igång, delvis för att man behöver det men också för att träning är en färskvara. Om man tränar en dag i veckan enbart kommer träningen nästkommande vecka bli lika tung som den blev innan, även om man kanske blir lite starkare vecka för vecka. Egentligen krävs mellan tre till fyra pass i veckan för att orka med.

Träna och ät rätt

Förutom träning gäller det också att man äter rätt. Det är skillnad på hur mycket man tränar och hur mycket man ska stoppa i sig, men det finns vissa regler man bör hålla sig till. Efter ett träningspass, oavsett hur mycket man har tagit i eller inte, ska man äta något snabbt som en banan och därefter en bra måltid. Man kan naturligtvis gå på måltiden direkt, men det viktiga är att man äter inom trettio minuter efter att man har tränat. Detta för att kroppen är sårbar efter ett pass och dessutom bygger man inte muskler om man inte äter, eftersom musklerna först fått arbeta och sedan inte får tillskottsenergi. Om man först äter något snabbt, som en banan, tillsätts blodsocker i kroppen och på så sätt kan musklerna börja byggas upp i en långsam takt. Det är när den större måltidens näringsinnehåll kommer ned i magen som kroppen får den verkligt viktiga energin. Därför är det viktigt att hålla sig till det. Måltiden ska naturligtvis innehålla bra saker som minst 2/3 grönsaker eftersom det är nyttigt och bra. Det är viktigt att veta om vad man stoppar i sig för något och därför är det smart om man kan läsa om nyttiga näringsämnen som är bra för kroppen att ta upp. Exempelvis att undvika snabbmat (fabriksfärdig mat).

Han betonade också vikten av träning och att matintaget aldrig bör vara större än vad personen i fråga gör av med i energiförbrukning.