Mat, träning och stress

Vad ska du äta när du tränar och lever ett aktivt liv? Och vad är tecken på att din kropp är för stressad för hård träning?

 

Lever du ett aktivt liv? Då kan du prova ett av Sveriges mest använda kosttillskott, vitaepro plus. De innehåller ingredienser som är bra för flera funktioner i kroppen och används av över 100 000 användare i Norden. Vad mer är bra att äta när du lever ett aktivt liv, med träning och kanske kampsport?

 

Att äta nyttig och näringsrik kost

 

Något som många kan glömma är att äta frukost. Det är inte bra om du tränar, för då orkar du inte alls lika mycket som du skulle ha kunnat göra. Särskilt om du tränar på morgonen. Då är glykogennivåerna låga i din kropp och stresshormonet kortisol finns i höga nivåer för att väcka dig efter nattens sömn – inget av detta ger någon fördel för din muskeltillväxt. I magasinet BAAM går det att läsa om hur det är bra att äta både kolhydrater och protein för att orka prestera maximalt. Ett bra alternativ är en smoothie med banan tillsammans med en avocadomacka. Fyll sedan på med båda näringsämnen även efter träningen, så att kroppen får återhämtning och musklerna kan byggas.

 

För hård träning kan öka stress

 

Bra att veta är att för hård träning kan öka din stress och alltså vara hälsofarligt, i alla fall som ett recept mot just stress. I Svenska Dagbladet går det att läsa om hur träning som är lika intensiv som ditt stressiga jobb bara kommer att förstärka stressen din kropp redan känner, inte underlätta den. Några tecken på att din kropp redan är för stressad för att klara hård träning är bland annat att du har ont i lederna, blodsockret åker upp och ner, du är grinig, du har svårt att somna, du har ingen sexlust, du har svårt att gå ner i vikt trots att du tränar regelbundet. Var med andra ord försiktig och ta hand om din kropp.

 
 

About the author

More posts by