Precis som många former av träning ökar kampsportsträning ditt självförtroende. Och vad beror det på? Flera faktorer spelar in. Det faktum att du tränar fysiskt gör dig gladare genom att kroppen skickar ut lyckohormoner i din kropp efter ett avslutat träningspass. Att vara glad ökar ditt självförtroende i nästa led. Och det faktum att du tränar fysiskt gör dig också starkare, får bättre kontroll över din kropp, bättre rörlighet och koordination. Alla dessa faktorer gör att du kan sträcka på dig lite extra och känna dig stolt – vilket återigen ökar ditt självförtroende. Sist testar du dig själv på ett svårt sätt när du tränar kampsport, du tränar kamp mot andra människor där du får prova på att både vinna och förlora. Detta kan både öka ditt självförtroende genom att du vågar testa att utsätta dig för svåra situationer och göra dig mer ödmjuk. Läs exempelvis här om hur kampsporten gör även de bästa utövarna mer ödmjuka. Den sista faktorn vi vill lyfta fram är att du kan lära dig göra häftiga saker med din kropp inom kampsporten som ytterligare kan öka ditt självförtroende, såsom hårda slag, häftiga sparkar eller knepiga grepp. Se exempelvis videon nedan!

Och vad är då fördelarna med ökat självförtroende? Många. Du mår bättre och ökar ditt välbefinnande. Du vågar kanske ta för dig mer vilket kan leda till framgångar både i relationer och i yrket. Du vågar sticka ut mer från mängden, exempelvis genom att ha snygga kläder från http://www.stylepit.no/mann/brands/herreklaer/humor. Du känner dig tryggare i ovana och svåra situationer eftersom du utsätts för sådana situationer ofta i träningen och lär dig hantera det.