Bygg upp muskler med träning och rätt mat

För att bygga muskler krävs det att man tränar. Vad, hur och när är en hel vetenskap, och det finns många ”rätt” och ”fel”. Man ska tänka på vad man äter, när man äter och också hur mycket man ska vila mellan varje gång man tränar. Det är i vila som kroppen byggs upp igen.

En bra grundträning utgörs av tre pass i veckan. Detta ger kroppen nog med tid mellan varje pass för vila, men också tillräcklig kontinuitet för att låta kroppen utvecklas och musklerna blir stimulerade till att växa. Om man tränar för sällan kan man riskera att inte se några resultat. Dessa tre pass i veckan kan med fördel vara helkroppspass, det vill säga att man tränar många av de stora muskelgrupperna samtidigt. Några bra övningar att göra i ett av dessa helkroppspass är:

  • knäböj
  • bänkpress
  • marklyft

Mat hjälper till att bygga kroppen

Om man vill uppnå bra resultat som varar, är det en fördel att äta rätt. Maten man stoppar i sig före, under, och efter träning kan ha stor betydelse. Vissa använder sig av kosttillskott, och det är smart att läsa på vilket som passar just sin egen träning, så att man använder sig av rätt tillskott för den sorts träning man utövar. Alla dessa tillskott finns naturligt i våran mat, men för att uppnå snabbare resultat kan man ta extra tillskott. Det finns bland annat proteinpulver man kan blanda i dryck, eller i pannkakssmet, och dricka eller äta efter träning. Protein är en av kroppens byggstenar.

Mat som är bra vid styrketräning är mat som innehåller just protein, vitaminer och mineraler. Exempel på sådan mat är baljväxter som bönor, linser och ärtor. Fisk ger goda tillskott som omega 3 fett, selen och järn. Mejeriprodukter som yoghurt, mjölk och kvarg ger kroppen protein och näring. Pasta och ris tillför kolhydrater, som ger energi. Man ska tänka på att välja fullkornsalternativet, istället för de vita produkterna. Fullkornspasta innehåller mera fiber, och är bättre för bland annat magen och tarmen, men håller också blodsockret på ett mera stabilt nivå.

 
 

About the author

More posts by