Tränar du kampsport så vet du hur krävande det är. Det betyder också att du måste äta ordentligt för att orka med alla sparkar och slag. Proteiner, kolhydrater och fett samt frukt och grönsaker är alla viktiga delar av kampsportens kost.

Kampsporter är högintensiva sporter som tar mycket kraft och energi både under och efter passen. Därför bör du hålla en ordentlig kosthållning om du är en seriös kampsportutövare. Kolhydrater är extremt viktigt när du tränar kampsport men även protein i form av kött. På nybergsdeli.se kan du hitta det allra finaste köttet att laga till.

Håll en hög energinivå

Kampsport kräver god uthållighet och bra mat så att du ska kunna orka hålla styrkan under hela passet. Och vinna förstås! I denna typ av sport är det extremt viktigt att kunna fokusera och ha en bra reaktionsförmåga då rörelser och attacker går så snabbt. Undvik att banta innan en tävling och helst inte överhuvudtaget när du kör så tuffa pass. Dock bör kroppen få minst 7 dagar på sig att äta normalt om du har bantat och står inför en tävling i kampsport. Annars riskerar du både att förlora samt att råka ut för skada eller överansträngning på grund av ett nedsatt immunförsvar.

Ät mycket kolhydrater

Om du hitintills inte har varit en pasta-person så är det hög tid att ändra på den vanan nu. En kampsportare bör äta rikligt med kolhydrater som pasta, ris och potatis för att orka och för att återhämta sig.

  • Ät ca 5-7 gram per kroppskilo om du tränar normalt.
  • Ät 10 gram per kroppskilo om du ligger i hårdträning.
  • Drick gärna sportdryck en timme innan passet så får du upp energinivåerna än mer.

Öka ditt proteinintag

Glöm för all del inte bort vikten av att ta protein när du kampsportar. Kampsportare brukar behöva äta ca 1,7 gram protein per varje kroppskilo så vräk i dig kött, ägg, fisk och baljväxter.

Om du försöker gå ner i vikt och fortsätter träna bör du öka på andelen protein så att du inte förlorar för mycket muskler. Det gäller även när du är sjuk.